Uitgelicht

FOOTROOMS RUNNING ACADEMY

WHO ARE WE?

Footrooms Running Academy is een hardloopplatform met als doel elke atleet beter te maken door stil te staan bij alle facetten van het lopen.

  • Looptechniek
    Dit is de kern van de aanpak. De manier waarop jij als atleet beweegt. Less is more. Het is niet het volume aan kilometers die je noodzakelijk zullen beter maken.
  • Methodisch trainen
    Trainen is het herhalen van prikkels. Fijn een blokje om lopen wanneer het je uitkomt, is super. Helaas is dat niet trainen. In trainen en dus in je schema zit een systeem.
  • Know your stuff
    Opleidingen zijn gericht op het laten begrijpen van atleten wat ze aan het doen zijn. Dit kan gaan over voeding, blessures, stretching, materialen, …
  • Blessures
    Een ongemak komt nooit gelegen, maar hardlopen zonder is weinigen gegeven. Vanuit de ervaring die de coaches hebben worden de meeste opkomende blessures in de kiem gesmoord. John Rooms schreef zo het boek Blessurevrij Lopen uitgegeven @uitgeverijlannoo

Meer info?

Hieronder publiceren we regelmatig tips, weetjes, trainingsvormen. Het doel is om je als atleet zoveel mogelijk concreet te informeren.

Van de Academy word je lid door eenvoudig met ons contact op te nemen en de gewenste abonnementsformule te kiezen. Je stopt wanneer het je uitkomt.

Become a member

Veel vragen krijg ik de laatste weken rond onze werking. Hoe zit dat juist met die abonnementen? Geven jullie enkel schema’s? En die groepstrainingen, moeten die apart betaald worden? Daarom deze post met een korte samenvatting. Aarzel na het lezen niet om ons ook via ook via instagram ( @footroomsrunning) te volgen. Dan blijf je nog meer up to date.

De basisgedachte van de Academy is het vormen van atleten en hen laten begrijpen wat ze aan het doen zijn. Daarvoor organiseren we dus groepstrainingen, online trainingen en opleidingsmomenten. In elk daarvan komen aspecten aan bod die je als hardloper dient te ontwikkelen. Zo staan we stil bij je ademhaling, je voetafwikkeling, je cadans, je elleboogbeweging, je bekkenrotatie, … en zal je schema altijd rekening houden met de accenten die je nog moet ontwikkelen. We werken dus methodisch om je als atleet te vormen. En afhankelijk van je abonnement krijg je dus toegang tot één of meerdere van die initiatieven.

Let’s train together

Deze formule bevat al onze opleidingsmomenten en groepstrainingen. Enkel ontvang je geen schema. Ideaal voor atleten die werken met een coach. Ik denk hier aan bv. triatleten maar evengoed atleten die lopen als onderdeel van een ander discipline. Kostprijs 45 euro/maand.

Basics of Running

Abonnement waarbij je zowel een trainingsschema ontvangt als kan deelnemen aan twee groepstrainingen ( woensdag, zaterdag), de online trainingen en het merendeel van de opleidingen. Voor afstanden tot 1/2 marathon. Zowel on als off the road. Kostprijs 60 euro/maand.

Long Haul

Abonnement waarin alles vervat zit. De verschillende groepstrainingen (woensdag, vrijdag en zaterdag), de online trainingen, alle opleidingsmomenten en uiteraard je schema. Voor alle afstanden. Ook ontvang je een teamjasje. Kostprijs 90 euro/maand.

Elk abonnement ontvangt onze wekelijkse nieuwsbrief met oa. tips, trainingsmethodiek en de kalender met initiatieven.

Blootvoets

Er blijft veel inkt vloeien rond de voor en nadelen van blootvoets wandelen, hardlopen of trainen in de ruime zin. Kort samengevat stimuleer je het lichaam door te aarden, door bewuster zijn spierapparaat te gebruiken en door gewoon de primaire bloeddoorstroming te optimaliseren. Kortom er zijn behoorlijk wat positieve dingen rond blootvoets bewegen.

Maar er is altijd een addertje. Wat als de kwaliteit van je voeten niet meer optimaal is en je last hebt van kwaaltjes ( of kwalen) ? Wat als bewegen niet meer zo eenvoudig is dan het lijkt. Een groot deel van je leven zat je (noodgedwongen) op een stoel en dan nu plots op blote voeten aan de slag gaan, geeft zeer vervelende reacties. Op dat moment komt het haalbare om de hoek kijken.

Haalbaar is niet altijd hetzelfde als ideaal, maar wel vaak het meest wenselijke.

En ik weet dat op sociale mediale de fitnessgoeroes over elkaar rollen. De meesten met weer een korte termijn schema om je opnieuw aan het optimaal bewegen met een prachtig lichaam als doel te krijgen.

Het is echter niet zo simpel als het lijkt. Stap 1 is uiteraard dat je goesting moet hebben. Stap 2 is de uitdaging om op schema te trainen. Maar Stap 3 is de meest uitdagende. De stap waarvoor een coach best handig is.

A coach is never your best friend but always very good company!

Er moet naar haalbaarheid gekeken worden. De kers op de taart kan je doel zijn om sneller te lopen, strakker in het pak te zitten of gewoon fitter te zijn maar het is een kunst om stapsgewijs de juiste richting in te slaan. Dat doe je in overleg. En liefst niet met je beste vrienden. Maar met iemand die vanop een afstand toekijkt.

Hoe ermee rekening dat je lichaam verstard geworden is doorheen de jaren. Maar dat dit enkel een beginpunt is. Door de juiste oefeningen en methode herwin je heel snel een basismobiliteit. En daarbij hoort dus ook blote voetenwerk. Als onderdeel. Niet als doel op zich. Daarvoor zijn we in het Westen te lang te verwend geweest.

Als Natural Running Coach ben ik overtuigd van het stimuleren en ontwikkelen van de voeten binnen het haalbare. Ik ben minder overtuigd dat blootvoets lopen doel op zich moet zijn voor een Westerling. Het is een onderdeel.

Daarom neem ik bv. lopen met minimalistische schoenen op in het trainingsschema van een hardloper maar evenzeer dient er gelopen te worden op hogere drop schoenen. Enkel en alleen op de reactiviteit van zowel de voeten als de rest van het lichaam blijvend te trainen.

Zo wordt er ook op een systeem getraind waarbij elke training een technisch aspect van de looptechniek als rode draad heeft. Zo kan er specifiek gewerkt worden op ademhaling, bekkenrotatie, afstoot, …. Het optimaliseren van de ideale looptechniek is een blijvend proces.

Voor inlichtingen, surf even naar!

John Rooms

coach Footrooms Running Academy

Blessures en Natural Running

Blessures zijn een hulpmiddel. Ze leren je wat. Een blessure onstaan door een trauma, een overbelasting, …. is uiteindelijk niet meer dan een onbalans. Je lichaam herstelt hiervan maar kan best wat hulp gebruiken tijdens het genezingsproces.

Focus niet alleen op de pijnzone. Je spant je lichaam dan meestal op om het ongemak van de impact tijdens de beweging op te vangen. Focus daarom eerder op een andere beweging, een betere ademhaling, …

De kern van mijn boek zijn misverstanden die ons denken als atleet beïnvloeden. Er zijn je schoenen, er is je manier van bewegen, …. Door te beseffen dat het niet meer dan aannames zijn, besef je dat het ook anders kan. In het tweede deel van mijn boek probeer ik je daarom met tips, oefeningen en aangepaste looptraining te laten ontdekken wat jouw natuurlijke loopstijl ( natural running) is. Dit boek beschrijft ook de wijze waarop mijn Academy vorm heeft gekregen.

Lage rugpijn?

Heb je soms of vaak last van lage rugpijn bij het lopen? Behoorlijke kans dat het komt door je loopstijl.

Simpel uitgelegd. Je lichaam absorbeert bij het neerkomen je schok om die om te zetten in elastische terugslag die vrijkomt bij het afstoten. De zogenaamde zweeffase.

Nu wanneer je op slot loopt, dus geen zweeffase inzet, blijft die impactenergie opgesloten en moet ze ergens naartoe. Naar bv. je onderrug.

Wanneer loop je op slot? Je houdt je knieën te laag bij de grond zowel bij het neerkomen als het opveren. Eigenlijk veer je nauwelijks op.

Oplossing? Focus bij het loskomen op het in extentie ( strekken) brengen van je standbeen bij het afstoten.

Of kom gewoon eens meetrainen, dan bekijken we het samen.

Coach.

Ellebogen

Ellebogen zijn het geheim wapen van iedere hardloper. Je armen stilhouden vraagt meer energie dan ze bewegen. En je armen ritmisch bewegen laat je benen gewoon meebewegen. En de ideale tool om dat ritme perfect te vinden, zijn je ellebogen.

Doe de test

Door je ellebogen rustig afwisselend naar achter te bewegen ( je schommelt dus met je armen) en je benen stil te houden, merk je dat die laatsten precies willen meedoen. Versnel nu je armswing door de ellebogen sneller naar achter en naar voor te bewegen en je zal merken dat je benen stilhouden moeilijker en moeilijker wordt. Zodra je de benen laat meebewegen maak je spontaan een loopbeweging.

Loop Natural

Verplaats nu je lichaam door je borstbeen naar voor te brengen. Merk daarbij op dat je lichaam mooi recht blijft en dat je ‘hangt’. Dat gebeurt ter hoogte van je enkels. Hier heb ik het nog wel eens over. Automatisch begin je een soepel ritme te maken.

Bepaal je snelheid

Loop eerst met een rustige elleboogbeweging en blijf ‘vallen’ naar voor. Versnel nu je elleboogbeweging en je merkt dat je sneller begint te lopen. Hou nu niets tegen. Je lichaam optimaliseert zijn eigen bewegingspatroon. Dat is reflexmatig ( ik ben reflexoloog voor iets).

Binnenkort organiseer ik een open training Natural Running. Heb je hiervoor interesse, mail naar footrooms@maisonjohn.com

John Rooms

Coach Footrooms Running Academy

Het nut van de ochtendpols

Met korte opnames rond vragen die atleten mij op training stellen, wil ik elke atleet vooral

Een ochtendpols nemen is het hulpmiddel voor lange afstandslopers. Vooral zij die graag in de ochtend hun (eerste) training afwerken. Het is geen absoluut middel natuurlijk maar een verhoogde pols kan wijzen op een vertraagde recuperatie. Hoe ga je ermee om? Dat leg ik in de opname uit.

We worden trager. Mijn eerlijke kijk.

De gemiddelde tijden op de marathon worden trager heeft onderzoek uitgewezen. De toppers buiten beschouwing gelaten. Dat heb ik opgemerkt in mijn laatste boek, Blessurevrij Lopen uitgegeven door @uitgeverijlannoo en de trend zet zich onverstoord verder. Hoe komt dat? Er is veel meer inzicht in trainingsmethode, de voeding en de materialen zijn beter, de opties voor training zijn ongelofelijk uitgebreider, … en toch lopen we trager. Dan moet er toch iets schorten aan de manier waarop we lopen. Waarop we ons voortbewegen. Of niet?

Naar mijn gevoel en dat is dus per definitie persoonlijk, denk ik dat er gewoon veel gelopen wordt maar veel minder getraind. Echt getraind. Ik denk dat.

Trainen is je lichaam op geregelde tijdstippen blootstellen aan bepaalde prikkels. Hierdoor wordt je lichaam dat gewoon en wordt je geleidelijk aan sterker en kan je een volgende stap zetten. Lopen is iets anders. De redenen kunnen daarvoor zeer mooi en verheven zijn. Ik denk hierbij aan dingen als:

  • een moment voor jezelf
  • even de stress afschudden
  • even ademen
  • effe bijbabbelen

maar dat is dus niet trainen met aandacht voor iets totaal anders, dat is lopen. En begrijp me niet verkeerd, er is niets verkeerds mee, maar daar wordt je niet sneller van.

Trainen vraagt een regelmaat en geregeld zeer pittige dingen. Met pittig bedoel ik totaal uit je comfortzone.

Dus vind je snel lopen ongeveer 12K/u. lopen dan zal het nu 13K/u moeten zijn. Totaal uit je zone gaan. In mijn Academy gebruik ik daarvoor tempolopen. Ik doe ( nu nog) de tempo’s en we lopen op een lint. Daardoor wordt je meegezogen en mentaal uitgedaagd. Door dit geregeld te doen verandert er wat. Daar wordt je dus beter van. Volledig boven je gewoon niveau. Door dit regelmatig in bepaalde variaties te doen wordt je sterker.

Aandacht voor je techniek neem je ook op in je schema. Altijd. Mijn opmerking bij de meeste start to run initiatieven is dat het wandelen afgewisseld wordt met lopen zonder een duidelijk overgang. Lopen is een andere beweging dan wandelen. Je gaat er best niet zomaar van uit dat het voor iedereen zo simpel is om zijn natuurlijke loopstijl te (her-)ontdekken. Hiervoor hanteren we de souplessetrainingen.

En dan is er nog de hartslagmeter. Dat is een handig hulpmiddel. Ik zweer er bij maar ik train zelden in zone. Ik train op tempo en leer mijn lichaam kennen door de hartslag te combineren met een tempo. In zone lopen is voor een beginner niet eenvoudig. Je start vaak te snel omdat je in de zone wil zitten en daardoor loop je te snel waardoor je hartslag doorstijgt en je zal inhouden. Dan loop je met de handrem op. En word je dat gewoon.

En dan is er nog perceptie. Ik loop ondertussen 40 jaar maar in mijn beginjaren was marathon een instituut. Je startte wanneer je dacht onder de 3 uur te kunnen nu is het voldoende om te kunnen eindigen. Daar is niets verkeerd mee, ik meen dat oprecht, persoonlijk vind ik dat een marathon een ongelofelijke ervaring is, maar het komt dus de tijden niet ten goede.

Er zijn zo nog een paar redenen die ik kan opnoemen, maar hiermee kan ik misschien een aanzet tot verklaring leveren.

Coach Footrooms Running Academy

Loopschoenadvies zinvol?

Ja maar. Dat is mijn eerlijk antwoord. Het is voor een atleet niet zinvol om stappen over te slaan. En de eerste stap zou moeten zijn om je loopstijl, je manier van bewegen te ontwikkelen.

Natural Running

Iedereen heeft een natuurlijke manier van lopen. Die ontdek je gaandeweg. Het is dus niet nodig om zomaar je hiel op de grond te zetten nadat je eerste je benen tilde om te lopen. Er zijn een aantal basiseigenschappen, prikkels zo je wil, maar op zich zal je vanuit een automatisme lopen. Dat ontdek je best eerst. Daarvoor train je. Dat doen wij bij de Academy.

Stap 2

Zodra je looptechniek gunstig is geëvolueerd en je met het minste energieverlies, het snelste voortbeweegt, kan je op zoek gaan naar schoenen die je manier van bewegen optimaliseren tijdens wedstrijden, snellere trainingen, … Stap 2 komt dus na stap 1. Het is met andere woorden niet zinvol om gewoon snelle, vlotte of lichte schoenen te nemen en zonder voorbereiding op pad te gaan. Je zal helaas weinig voordeel uit je schoenkeuze halen.

Stap 3

Wat kies je dan best als eerste schoenen? Brede voorvoet, licht en weinig structuur om je voeten zo veel mogelijk zelf het werk te laten doen.

Coach