Uitgelicht

FOOTROOMS RUNNING ACADEMY

WHO ARE WE?

Footrooms Running Academy is een hardloopplatform met als doel elke atleet beter te maken door stil te staan bij alle facetten van het lopen.

  • Looptechniek
    Dit is de kern van de aanpak. De manier waarop jij als atleet beweegt. Less is more. Het is niet het volume aan kilometers die je noodzakelijk zullen beter maken.
  • Methodisch trainen
    Trainen is het herhalen van prikkels. Fijn een blokje om lopen wanneer het je uitkomt, is super. Helaas is dat niet trainen. In trainen en dus in je schema zit een systeem.
  • Know your stuff
    Opleidingen zijn gericht op het laten begrijpen van atleten wat ze aan het doen zijn. Dit kan gaan over voeding, blessures, stretching, materialen, …
  • Blessures
    Een ongemak komt nooit gelegen, maar hardlopen zonder is weinigen gegeven. Vanuit de ervaring die de coaches hebben worden de meeste opkomende blessures in de kiem gesmoord. John Rooms schreef zo het boek Blessurevrij Lopen uitgegeven @uitgeverijlannoo

Meer info?

Hieronder publiceren we regelmatig tips, weetjes, trainingsvormen. Het doel is om je als atleet zoveel mogelijk concreet te informeren.

Van de Academy word je lid door eenvoudig met ons contact op te nemen en de gewenste abonnementsformule te kiezen. Je stopt wanneer het je uitkomt.

Why the fuck Newton Running?

it’s natural stupid!

Als hardloper wil je toch het maximum uit je trainingen halen en bij voorkeur je volledig lichaam ontwikkelen? Of niet? Waarom zie ik dan zoveel atleten lopen met ‘zetels’ onder hun voeten. Comfort hoor ik zeggen. Dat klopt. Het is comfortabel om met een kussen onder je voeten te lopen. En gaat dat goed. Dan ben je happy. Voor hoelang? Demping van alle niveau’s ( lees: diktes) heeft als effect dat het een vals gevoel van veiligheid geeft. Dat betekent dat alles boven die zool, je voeten, je onderbenen, etc. minder geprikkeld zullen worden en dat je aandacht een klein beetje minder zal zijn om je spierapparaat, balans, etc. perfect aan te sturen. En net in dat beetje minder schuilt het gevaar. Je gaat onbewust meer op die schoenen vertrouwen en meer druk zetten bij het neerkomen ( die schoenen vangen dat toch op), je contacttijd met de grond zal langer worden, je zal vermoedelijk je afstoot minder krachtig kunnen doen ( je voet zakt namelijk weg in je dempende zool) en ga zo maar door. Uiteraard zijn dat allemaal kleine details die zich ook maar geleidelijk aan nestelen in je loopketting maar ze kruipen er wel geleidelijk aan in. Onvermijdelijk.

Mag je dan niet met dempende schoenen lopen genre hoka, … Tuurlijk wel, er is niets verkeerd met afwisselen. Enkel vermijd je best om altijd, dag in dag uit, met dezelfde schoenen te lopen. Je voeten bestaan uit 33 gewrichten, 20 spieren in de voet en 11 in het onderbeen, … en die structuur wordt best uitgedaagd. Veel hardlopers lopen alleen maar en bij voorkeur in comfortabele, dempende schoenen. En hun basis structuur van de voeten wordt niet getraind. Of onvoldoende. En komen er steunzolen aan te pas waarop je als atleet gaat rekenen, dan wordt het nog erger.

Train je voeten, elke dag. Pik een handdoek op van de grond met je tenen.

Door dagelijks een minimaal aantal oefeningen te doen, vermijd je behoorlijk wat problemen op termijn. Een perfecte oefening is staan op 1 been 1 minuut en dan het andere been. Dat is basis. Oprapen van een handdoek is er ook zo eentje. Eens op je voorvoet wandelen een andere. Surf gerust een naar mijn youtube kanaal om nog meer ideeën te krijgen.

Welke schoenen moeten zeker in je arsenaal aanwezig zijn?

Heb je een voorkeur voor dempende schoenen omdat je bv. zeer lange afstanden op asfalt loopt en het comfortabel aanvoelt. Of loop je graag dempend om je knieën te ontlasten ( ook al is dat een verkeerd idee, lees je zal meer druk zetten). Graag raad ik je een lagere drop ( verschil hoogte middenzool tussen hiel en voorvoet) aan, al dan niet met een dempend vermogen in de voorvoet. Dit om je voetbalans opnieuw natuurlijk aan het werk te zetten. Fijne merken in dit genre zijn merrell barefoot of newton running . Door af te wisselen zal je voetenwerk en bij uitbreiding de rest van je loopketting geprikkeld worden. Ik maak me wel geen illusies. De schok voor zij die bijna uitsluitend dempend lopen en plots ook met hardere en lagere schoenen op pad gaan is zo groot en het lichaam zal onvermijdelijk reageren met ongemakken alvorens het zich aanpast, dat afwisselen geen evidentie zal zijn.

Coach Footrooms Running

Train looptechniek, maar hoe?

Je loopt maar kan je ook hardlopen?

Mijn visie op techniek is vrij simpel. Je beweegt volgens een aantal anatomische kettingen. Spieren en weefsel die samenwerken in je lichaam. We hebben er zo’n aantal. Niet allemaal even belangrijk voor het hardlopen maar ze werken wel allemaal tijdens het bewegen.

Volgens het principe van de reflexologie zal je door iets in die ketting te stimuleren de volledige ketting stimuleren. In dat opzicht zoek ik altijd naar het voor mij meest fundamentele punt om het geheel te veranderen. En dan te kijken wat er nog overblijft. En daarop verder te werken.


Dat heeft twee voordelen.

1/ als atleet moet je maar een ding onthouden geen 10.

2/ het natuurlijk loopvermogen van een atleet wordt wakker gemaakt, niet geforceerd.

Ik geef even een voorbeeld. Veel atleten focussen op hun benen, voeten, hun onderlichaam. Enkel om echt iets te veranderen aan je techniek moet je bovenlichaam geprikkeld worden en pas daarna je onderlichaam. Neem nu je ellebogen. Door die te weinig te gebruiken, swingen je armen amper en blijven je handen laag. Je handen gaan meer naar voor dan naar boven. Hierdoor zal je je knieën niet tillen, er is nu eenmaal een link tussen je knieën en je ellebogen en je cadans kan niet veranderen omdat je knieën altijd samenwerken met je ellebogen. Blijven die dus laag dan zij ook.

Goeie looptechniek ontwikkelt zich dus altijd met een goeie armwerking.

Zo zijn er natuurlijk nog een paar tips. Meer info nodig? Surf even naar footrooms.

Meer dan 300 tips, inzichten en bijzonderheden. Looptechniek is er één van. Het begin van alles. En daarna komen de vragen. Daarop geef ik ook een antwoord.

Learn to Run en je bent weer helemaal mee.

Onze abonnementen

Trainen bij de Academy? Voor alle niveau’s met één voorwaarde. Je recentste loopschoenen zijn best al gebruikt en je bent op zoek naar een oplossing om je loopervaring langer, verder of sneller te maken.

Alles draait bij mij rond het vinden van een evenwicht tussen trainen op afstand, snelheid, weerstand en aandacht voor je manier van bewegen. Je loopstijl is uiteindelijk de missing link om echt fijn te lopen en succesvol te zijn. Niemand wil graag geblesseerd uitvallen of merken dat het net niet lukt allemaal omdat het lichaam niet mee wil. Bewust je looptechniek onderhouden en de aandacht hiervoor integreren in je looptraining is vooral niet saai te noemen, vaak zeer pittig en na de training razen de endorfines vaak nog door je bloed. Zie je dat allemaal zitten? WELKOM.

Er zijn 3 abonnementen waaruit je kan kiezen:

  • Just Train with us: je kan naar de wekelijkse groepstrainingen ( 2) op woensdag en zaterdag komen, je kan de verschillende online-momenten volgen en je krijgt altijd een uitnodiging als we een bijkomend initiatief doen. Kostprijs 30 euro per maand en ideaal voor zij die al een schema hebben en/of met een coach werken of die gewoon nog willen ontdekken of hardlopen hun ding is.
  • Basics of Running: hier draait alles rond je schema. Wekelijks ontvang je van mij je trainingsschema opgemaakt volgens de principes waarmee ik werk en aangepast aan je niveau en doelstelling. Je kan één keer per maand naar een groepstraining komen of naar het maandelijks trainingsmoment in Knokke. Kostprijs 60 euro per maand.
  • Long Haul: De vorige twee abonnementen samen en dus de full option. Alles wat ik doe zit in dit abonnement vervat. De trainingen ( groeps en online), je schema, de verschillende opleidingsmomenten. Kostprijs 90 euro per maand.

Inschrijven doe je door een mail te sturen naar footrooms@icloud.com. We plannen een gratis intake en kunnen starten. Mijn recenste boek Learn to Run ontvang je als welkomstcadeau.

De groepstrainingen gaan door in het Antwerpse. In Knokke wordt één keer per maand getraind op zondag.

Laat je verrassen

Zaterdag 19/06/21 is het zover. Footrooms Running Day geeft je de mogelijkheid om 10K, een 1/2 marathon, een volledige marathon of gewoon verloren te lopen. Wat je het liefste hebt.

Plaats van afspraak: Blaasveld, Het Broek. Parking voorzien. Start om 9 uur in de Fonteinstraat.

.

Fun heb je altijd

We hebben een zeer gevarieerde omloop voorzien, gedeeltes asfalt, gedeeltes fietspad, een wandeldijk, een beetje grind, … Hou er vooral je hoofd bij en je zal verrast zijn van de omgeving.

Lees vooral verder en geniet van de foto’s

De omloop

Start fonteinstraat

Naar rechts.

600 meter tot T-splitsing. Naar links.

Steek het fietspad over en direct rechts.

Rechts stuyvenbergbaan.

Na ongeveer 700 meter links fietspad Klein Willebroek

Fietspad volgen, voorbij jachthaven knooppunt 38 volgen

Na (vanaf begin fietspad stuyvenberg) 1K verlaat je het fietspad en loop je klein willebroek binnen.

Opgelet na 250 meter naar rechts de dijk op. Fietsknooppunt 12 volgen.

Hou rechts wanneer je de dijk op loopt.

Dijk volgen.

Bevoorrading rond 5K

Op de dijk (ongeveer na 5K) hebben we bevoorrading. Opgelet!!!! Aan fietsknooppunt 12 naar beneden rechts, de hamerdijk.

Links aanhouden bij kruispunt, edmond verheydenstraat volgen.

Opgelet!!! Neem rechts dorpsplein.  Ter hoogte kerkhof.

Gaat over in beenhouwersstraat. Die overgaat in de Steenweg op Heindonk. Altijd rechtdoor.

Sportcentrum Vlaanderen Willebroek – +7K

Sportcentrum vlaanderen willebroek ligt rechts. Je hebt nu ruim 7 K gelopen. Loop centrum op, passeer het schuifhek en loop rechtdoor langs het water. Niet te lang genieten.

Na ongeveer 600 meter links het bos in.

Pad volgen, je loopt het onthaalcentrum Het Broek voorbij (ligt rechts) en je loopt blaasveldbroek in.

Blijf op grijs pad.

Kilometer 9 (ongeveer)

Tot je links in een bocht een Belgische vlag ziet in een tuin. Rond kilometer negen. Aan die splitsing links . Of links aan wandelknooppunt 190. 

Eind pad rechts. Fonteinstraat. Je bent er bijna.

PROFICIAT.

1 ronde is iets meer dan 10K.

Praktisch:

Voorzie je eigen drank. Er zijn twee drankposten. Loop je meer dan één ronde dan voorzie je twee drinkbidons. Wij zorgen ervoor dat de tweede halfweg klaar staat.

Voorzie energiegels, …

Neem je gsm mee.

Become a member

Veel vragen krijg ik de laatste weken rond onze werking. Hoe zit dat juist met die abonnementen? Geven jullie enkel schema’s? En die groepstrainingen, moeten die apart betaald worden? Daarom deze post met een korte samenvatting. Aarzel na het lezen niet om ons ook via ook via instagram ( @footroomsrunning) te volgen. Dan blijf je nog meer up to date.

De basisgedachte van de Academy is het vormen van atleten en hen laten begrijpen wat ze aan het doen zijn. Daarvoor organiseren we dus groepstrainingen, online trainingen en opleidingsmomenten. In elk daarvan komen aspecten aan bod die je als hardloper dient te ontwikkelen. Zo staan we stil bij je ademhaling, je voetafwikkeling, je cadans, je elleboogbeweging, je bekkenrotatie, … en zal je schema altijd rekening houden met de accenten die je nog moet ontwikkelen. We werken dus methodisch om je als atleet te vormen. En afhankelijk van je abonnement krijg je dus toegang tot één of meerdere van die initiatieven.

Basics of Running

Deze formule bevat al onze opleidingsmomenten en groepstrainingen. Enkel ontvang je geen schema. Ideaal voor atleten die werken met een coach. Ik denk hier aan bv. triatleten maar evengoed atleten die lopen als onderdeel van een ander discipline. Kostprijs 60 euro/maand.

Long Haul

Abonnement waarin alles vervat zit. De verschillende groepstrainingen (woensdag, vrijdag en zaterdag), de online trainingen, alle opleidingsmomenten en uiteraard je schema. Voor alle afstanden. Ook ontvang je een teamjasje. Kostprijs 90 euro/maand.

Elk abonnement ontvangt onze wekelijkse nieuwsbrief met oa. tips, trainingsmethodiek en de kalender met initiatieven.

Blootvoets

Er blijft veel inkt vloeien rond de voor en nadelen van blootvoets wandelen, hardlopen of trainen in de ruime zin. Kort samengevat stimuleer je het lichaam door te aarden, door bewuster zijn spierapparaat te gebruiken en door gewoon de primaire bloeddoorstroming te optimaliseren. Kortom er zijn behoorlijk wat positieve dingen rond blootvoets bewegen.

Maar er is altijd een addertje. Wat als de kwaliteit van je voeten niet meer optimaal is en je last hebt van kwaaltjes ( of kwalen) ? Wat als bewegen niet meer zo eenvoudig is dan het lijkt. Een groot deel van je leven zat je (noodgedwongen) op een stoel en dan nu plots op blote voeten aan de slag gaan, geeft zeer vervelende reacties. Op dat moment komt het haalbare om de hoek kijken.

Haalbaar is niet altijd hetzelfde als ideaal, maar wel vaak het meest wenselijke.

En ik weet dat op sociale mediale de fitnessgoeroes over elkaar rollen. De meesten met weer een korte termijn schema om je opnieuw aan het optimaal bewegen met een prachtig lichaam als doel te krijgen.

Het is echter niet zo simpel als het lijkt. Stap 1 is uiteraard dat je goesting moet hebben. Stap 2 is de uitdaging om op schema te trainen. Maar Stap 3 is de meest uitdagende. De stap waarvoor een coach best handig is.

A coach is never your best friend but always very good company!

Er moet naar haalbaarheid gekeken worden. De kers op de taart kan je doel zijn om sneller te lopen, strakker in het pak te zitten of gewoon fitter te zijn maar het is een kunst om stapsgewijs de juiste richting in te slaan. Dat doe je in overleg. En liefst niet met je beste vrienden. Maar met iemand die vanop een afstand toekijkt.

Hoe ermee rekening dat je lichaam verstard geworden is doorheen de jaren. Maar dat dit enkel een beginpunt is. Door de juiste oefeningen en methode herwin je heel snel een basismobiliteit. En daarbij hoort dus ook blote voetenwerk. Als onderdeel. Niet als doel op zich. Daarvoor zijn we in het Westen te lang te verwend geweest.

Als Natural Running Coach ben ik overtuigd van het stimuleren en ontwikkelen van de voeten binnen het haalbare. Ik ben minder overtuigd dat blootvoets lopen doel op zich moet zijn voor een Westerling. Het is een onderdeel.

Daarom neem ik bv. lopen met minimalistische schoenen op in het trainingsschema van een hardloper maar evenzeer dient er gelopen te worden op hogere drop schoenen. Enkel en alleen op de reactiviteit van zowel de voeten als de rest van het lichaam blijvend te trainen.

Zo wordt er ook op een systeem getraind waarbij elke training een technisch aspect van de looptechniek als rode draad heeft. Zo kan er specifiek gewerkt worden op ademhaling, bekkenrotatie, afstoot, …. Het optimaliseren van de ideale looptechniek is een blijvend proces.

Voor inlichtingen, surf even naar!

John Rooms

coach Footrooms Running Academy

Blessures en Natural Running

Blessures zijn een hulpmiddel. Ze leren je wat. Een blessure onstaan door een trauma, een overbelasting, …. is uiteindelijk niet meer dan een onbalans. Je lichaam herstelt hiervan maar kan best wat hulp gebruiken tijdens het genezingsproces.

Focus niet alleen op de pijnzone. Je spant je lichaam dan meestal op om het ongemak van de impact tijdens de beweging op te vangen. Focus daarom eerder op een andere beweging, een betere ademhaling, …

De kern van mijn boek zijn misverstanden die ons denken als atleet beïnvloeden. Er zijn je schoenen, er is je manier van bewegen, …. Door te beseffen dat het niet meer dan aannames zijn, besef je dat het ook anders kan. In het tweede deel van mijn boek probeer ik je daarom met tips, oefeningen en aangepaste looptraining te laten ontdekken wat jouw natuurlijke loopstijl ( natural running) is. Dit boek beschrijft ook de wijze waarop mijn Academy vorm heeft gekregen.

Lage rugpijn?

Heb je soms of vaak last van lage rugpijn bij het lopen? Behoorlijke kans dat het komt door je loopstijl.

Simpel uitgelegd. Je lichaam absorbeert bij het neerkomen je schok om die om te zetten in elastische terugslag die vrijkomt bij het afstoten. De zogenaamde zweeffase.

Nu wanneer je op slot loopt, dus geen zweeffase inzet, blijft die impactenergie opgesloten en moet ze ergens naartoe. Naar bv. je onderrug.

Wanneer loop je op slot? Je houdt je knieën te laag bij de grond zowel bij het neerkomen als het opveren. Eigenlijk veer je nauwelijks op.

Oplossing? Focus bij het loskomen op het in extentie ( strekken) brengen van je standbeen bij het afstoten.

Of kom gewoon eens meetrainen, dan bekijken we het samen.

Coach.