Mis je motivatie?

Deze periode is voor velen een uitdaging. Het weer zit tegen, de dagen zijn kort, de maatregelen beperken ons drastisch, het is herfst en je loopt minder lekker, … Het hoort er allemaal bij. Elke periode is waardevol. Wij Westerlingen gaan enkel uit van het gemakkelijke en vlotte, maar het zijn de mindere vlotte momenten die je doen nadenken en herbronnen. Omarm zo een periode. Introspectie heeft ook zijn seizoen.

Footrooms blijft positief ( Corona update)

Goeiemiddag,

Bijzondere tijden vragen bijzondere maatregelen.

Een pandemie is een uitdaging. En daar moet gepast op gereageerd worden. Op macroniveau zijn de maatregelen sinds vrijdag bekend. Maatregelen die ons sociaal leven quasi lam leggen met als doel het niveau van besmetting te doen dalen. We kunnen dit alleen maar toejuichen. Enkel kunnen wij ook op microniveau gepast reageren. Die insteek is anders. Gericht op positiviteit, engagement en geloof in de toekomst. Een aanpak die voor mij volledig draait rond de vraag: “Hoe kan ik als coach, reflexoloog en therapeut voor jullie beschikbaar blijven met inachtname van de regels en het verzekeren van jullie veiligheid.

Het grote verschil met de eerste lockdown was dat het seizoen uitnodigde om naar buiten te gaan, een picknick te organiseren in het park, … Er was vanuit de natuur letterlijk zuurstof te putten. Nu is het anders. De natuur trekt zich terug, de dagen zijn korter, de regen is wat dominanter, … kortom de setting is minder leuk. Vandaar dus de vraag die anders is en ook mijn antwoord is verschillend. Nu blijf ik voor jullie meer dan beschikbaar. En dit met inachtname van de regels en ieders veiligheid.

Hoe ziet het er vanaf morgen in de praktijk uit?

  • Traditionele voetreflexologie met als doel relaxatie wordt gedurende 6 weken onderbroken. Wie nood heeft aan een gesprek kan een afspraak voor een online videocall boeken. Het tarief hiervoor is 35 euro.
  • Intuitieve coaching waarbij het aanraken van de voeten eerder een middel is maar niet noodzakelijk, gaat volledig online. In de eerste periode heb ik daar zeer fijne resultaten mee gehad. De gemaakte afspraken kunnen behouden blijven. Uiteraard is deze vorm nieuw en heb ik alle begrip als je even wil onderbreken.
  • Sportreflexologie gaat volledig door ofwel online ofwel buiten. Telkens op afspraak zonder aanraking maar met een nieuwe aanpak naar testing, evaluatie en opvolging. Tarief blijft identiek.
  • Loopcoaching & Looptechniek wordt individueel uitgebreid telkens op woensdag, donderdag en vrijdag in Antwerpen en de andere dagen in Knokke. Er wordt afgesproken outdoor. Tarief blijft identiek.
  • NIEUW. Mindful Running. Lopen heeft een bijzondere mentale component. Die wek je op door te spelen met ademhaling, je voetbeweging, … Een bijzondere loopsessie. Enkel op afspraak. Op woensdag, donderdag en vrijdag. Tarief hangt af van de duur.
  • Aankoop loopschoenen. Uiteraard stoppen we niet om elke loper van het juiste schoeisel te voorzien. Een herhaalaankoop kan perfect via mail of via de website ( footroomsrunning.academy) en je eerste paar newtons organiseren we op afspraak via een videocall waarbij ik je een aantal oefeningen laat doen om je juiste type te bepalen.
  • De groepstrainingen worden vervangen door infomomenten via zoom. Momenten waarbij ik als coach zal stilstaan bij voeding, schoeisel, supplementen, vormen van training, … Voor degenen met een abonnement is dit uiteraard gratis. Voor geïnteresseerden zonder abonnement komt deelname aan zo’n infomoment op 10 euro.  Dit maakt deel uit van je trainingsschema waarbij lopen de essentie blijft.
  • Mijn livestream blijft doorgaan op vrijdag om 8 uur via facebook. Uiteraard gratis voor iedereen.
  • Er komen een paar specifieke opleidingen bij. Wie hiervoor interesse heeft, stuur even een mailtje zodat ik je op de hoogte kan houden.

Heb je een vraag, aarzel niet. En stuur me een mailtje.

Fijne groeten en laat ons contact houden,

John

Bijzonder aanbod

Beginnen met lopen? En het nog volhouden ook.
Learn to run zijn vijf stappen die je helpen om een natuurlijke loopstijl te ontwikkelen. Vijf stappen die ervoor zorgen dat je loopstijl efficiënt is, je plezier krijgt in het lopen en je lichter zal bewegen.

In het voorjaar lanceerde ik het 21 dagen programma. Behoorlijk wat volk heeft daaraan deelgenomen. Misschien is het nu tijd om een stapje verder te gaan.
En alweer met een specifiek schema. Iets meer uitdagend en je moet er iets voor terugdoen. Bijzonder is ook dat er gewerkt wordt met de juiste loopschoenen.

Zodra je instapt in de begeleiding, nodig ik je uit voor een stijlanalyse en stabiliteitstest. Belangrijk is te ontdekken hoe stabiel je bent, hoe soepel je gewrichten en hoe flexibel je grote teengewricht. Waarom dat is, dat kom je te weten tijdens de test.
Daarna stel ik je een bepaald model van Newton Running voor uit het gamma POP2. Een merk waar ik mee samenwerk omdat zij een concept ontwikkelden om je voetbalans op de juiste manier aan te vuren. En vanuit die voeten je helpen om de juiste stijl te ontwikkelen.

Voorwaarden om in te stappen in Learn to Run?

1/ zin om minimaal 4 weken drie keer per week te lopen. Telkens tochtjes tussen de 20 en 40 minuten.
2/ tijd willen vrijmaken voor de stabiliteitstest.
3/ een wekelijks verslagje maken over je ervaringen.

Kostprijs?

1/ trainingsschema onlne is gratis ( normaal 60 euro/maand)
2/ stabilteitstest ( 30 minuten) is gratis (normaal 45 euro)
3/ POP 2 loopschoenen Newton komen op 140 euro

Wil je deelnemen? Stuur me even een mailtje. We starten op 19 november met het schema. Inschrijven kan tot 9 november.

Coach

Karel Sabbe

passage uit mijn derde boek

  • De Belg Karel Sabbe is de meest succesvolle ultraloper van het moment. Zo liep hij zowel in de Appalachian Trail (2018) als op de Pacific Crest Trail (2016) de snelste gekende tijd. Hij is vooral het voorbeeld dat mentale kracht in duursporten het verschil maakt.

    Karel staat aan de top van een ontwikkeling in het hardlopen die je een fundamentele verschuiving kan noemen. Atleten van alle niveaus zoeken ruwer en zwaarder terrein op. De uitdaging daar ligt niet meer noodzakelijk in het lopen van snelle tijden, werken op je weerstand of explosiviteit. In de vorige eeuw was dat de reden om wedstrijden te lopen. Door off road te gaan en extreem lange afstanden te lopen ( 100K of meer ) ontwikkelt zich een ander type atleet. De mentale zoektocht en het aftasten van de eigen grenzen wordt het doel waarvoor veel hardlopers hun schoenen aantrekken. De beleving en het ervaren worden de nieuwe norm. Het lopen wordt een zoektocht. In ontbering kan je op een bepaald moment enkel nog op jezelf rekenen. Ruw, bruut maar je moet verder. Dat kan al wandelend maar je moet verder. Die ervaring trekt hardlopers van deze generatie aan. De grens verleggen, aftasten en vooral vertrekken vanuit een onwetendheid. Je kan nu eenmaal moeilijk een idee krijgen van een ultra van 100 kilometer. Ons brein kan dat niet zomaar bevatten en indelen. Je zal dat onderweg moeten ontdekken, oplossen en overleven. Een 10 K of een marathon deel je in in stukken en je volgt een ritme. Eens je praat over een ultra hebben je enkel de zekerheid dat er ergens een streep getrokken is, wat zich tussen start en aankomst afspeelt zal je als atleet gaandeweg ontdekken. Jezelf voorbereiden zijn scenario’s bedenken. Maar uiteindelijk beweegt je lijf niet meer gecontroleerd. Je zit in een beweging, je denken vlakt uit en je wordt één met de omgeving, een soort onderdeel van de natuur. Een roes die niet te vergelijken is met het lopen van een 10 miles waar muziek langs de kant staat, je peperkoek aan de streep krijgt en waar onderweg selfies met de vrienden gemaakt worden. Een ultra of trail is een zoektocht naar een heilige graal die enkel door ontbering in jezelf terug te vinden is. Daar heb je best geen selfies bij nodig. De enige grens die getrokken wordt is je vetpercentage. Wanneer dat te laag komt, neemt de organisatie je uit de wedstrijd. Voor de rest loop je gewoon verder. Hoe lang? Dat maakt niet uit.

Mijn derde boek

Mijn derde boek heeft een inleiding.

Een fragment.

Inleiding

Blessurevrij Lopen is het doel van de meeste lopers. Simpel. Een dualiteit eigenlijk. Aan de ene kant willen ze zo veel mogelijk lopen en aan de andere kant haten we het om onze tochtjes te moeten onderbreken door blessures. Blessures doen we helaas onszelf vaak aan. Tegen het gezond verstand in toch gaan lopen als er hier of daar een pijntje opduikt om dan vast te stellen dat het pijntje een pijn geworden is… Ik snap dat volledig, ben zelf vaak koppig geweest om toch maar geen training over te slaan met als gevolg dat het niet beter is geworden. Maar wat ik wel geleerd heb is omgaan met pijntjes, ze begrijpen, oefeningen of manipulaties zoeken om ze te verbeteren en vooral om telkens opnieuw te sleutelen aan mijn manier van bewegen. De kern van het vermijden van blessures is onze manier van bewegen. Wat trainen we? Hoe lopen we? Wat eten we? Dat zijn de zaken die veel problemen vermijden. Je moet jezelf kennen, maar wie kent er eigenlijk zichzelf? Teveel atleten zien de anderen bezig en denken ik ga dat ook zo doen. Een risico dus. We verlaten ons eigen aanvoelen door naar anderen te kijken. En natuurlijk door observatie leer je veel. Maar die info is enkel zinvol wanneer je haar kan vertalen naar je eigen lijf, leden en leven. Anders loopt het gegarandeerd verkeerd. Kipchoge is een fijn voorbeeld van levenshouding, trainingsdiscipline en zelfzorg. Maar helaas voor ons Westerlingen leuk om naar te kijken, niet om na te doen. Daarvoor zijn onze leefomstandigheden te luxueus, ons eten te gemanipuleerd, ons bed te zacht, … Je zal wat je ziet moeten verplaatsen naar je eigen leven. En daar je voordeel mee doen. Dat kan. Maar vraagt een andere visie. Terug naar jezelf kijken en je doelen in het leven. Je verwachtingen bijstellen misschien maar vooral rust vinden in je eigen kunnen en genieten van haalbare doelen die je enkel doet voor jezelf. Onze drang naar likes werkt stilaan verstikkend en laat ons verweesd achter. Tot de volgende post op facebook en de cirkel herhaalt zich. Waar ben je eigenlijk mee bezig? Een persoonlijke evolutie of beantwoorden aan de verwachtingen van anderen die je belonen met een like?

Vandaar deze gids. Je helpen om zelf dingen te begrijpen, te plaatsen en een actieplan te hebben om hier wat mee te doen. Zijn het nu blessures, ontgoochelingen of doelen die te veraf zijn. De weg daarnaartoe is leerrijk. En het is jouw weg. Geniet ervan, koester hem en vooral omarm de ervaringen.

Testen op locatie

Ik kom naar je toe om te testen ( of toch ongeveer). Testmomenten voor http://www.newtonrunning.eu kunnen in Antwerpen ( op locatie in het nachtegalenpark, stadspark of nieuw zuid) en in Knokke ( sportstadion). Een loopschoen testen doe je het best in een zo loopnormale omgeving mogelijk. In een sportwinkel op een loopband of tapijt met een aantal camera’s die je filmen komt zeer overtuigend over maar heeft naar mijn gevoel een negatieve impact op je manier van bewegen. Vaak ben je wat gestresseerd door het moment of de omgeving, misschien niet perfect opgewarmd, wil je laten zien dat je goed kan lopen en gedraag je je anders, … Behoorlijk wat redenen kunnen je natuurlijke, ontspannen manier van bewegen veranderen. Om dit op te vangen organiseer ik op ‘vertrouwde’ locaties testmomenten. En met vertrouwd bedoel ik normale loopomgevingen. Het doel is om je op een juiste manier in te schatten en te kunnen adviseren.

Livestream op vrijdag 12/06

Behoorlijk wat spieren vormen samen een optimale looptechniek. 12 van die spieren zijn echt essentieel. Die ken je maar beter. Nu vrijdag licht ik een aantal van die spieren toe, leg je uit hoe die trainbaar zijn en hoe je kan herkennen of er een probleem mee is.

De livestream gaat enkel via ZOOM. Stuur dus best een mail naar footrooms@maisonjohn.com op deel te nemen. Gratis wel te verstaan.

Don’t push it

Veel atleten trainen op hartslag, snelheid of vermogen. Aan al die manieren zijn voordelen maar ook nadelen. Je resultaat is meetbaar en je gevoel of je goed of slecht bezig bent, staat in relatie tot dat meetbare resultaat. Spontaan hebben we twee reacties. Forceren. Bij een mindere dag gaan we toch lopen naar dat meetbare doel en er alles aan doen om het te halen. We forceren, we sleuren ons erdoor maar we zullen dat doel bereiken. Teleurgesteld. Als het echt niet lukt, hebben we gefaald. En zijn we niet goed bezig. Plots wordt alles in vraag gesteld.

Die twee reacties en alle variaties daartussen zijn totaal ongefundeerd. Ons lichaam kent geen hartslagzones, snelheid of vermogen. Dat zijn meetpunten die wij gebouwd hebben om een prestatie beter te begrijpen. En dus zijn die systemen aannames. Er zijn zoveel componenten die die parameters beïnvloeden dat twee trainingen zelden volledig hetzelfde aanvoelen maar beiden heel geslaagd zijn.

Probeer daarom altijd je gevoel te volgen en meetinstrumenten voor hartslag, snelheid of vermogen te gebruiken als ondersteunend. Om je toch een beetje in te dekken. Er zijn nu eenmaal dagen dat alles beter vlot, je HR blijft laag maar je snelheid ligt hoger dan gewoonlijk of je HR stijgt continu maar je blijft je goed voelen en het tempo bevalt.

Elke parameter is niet meer dat een zeer beperkte waarneming. Het helpt maar laat het nooit een doel op zich zijn.

Een dag die niet optimaal aanvoelt vraagt om een bijsturing van je training. Vaak kom je er alsnog door en kan je toch nog het gewenste doen.

Forceer daarom niet, dwing niet af. Je lichaam presteert het best wanneer je soepel blijft en maximaal gebruik maakt van de systemen waar je lichaam over beschikt met name elastische terugslag en zwaartepunt.

Ontspan

Trainen is voelen. Voel een tempo, voel je adem, voel een ritmeverandering, …. Waarnemen is bewust kijken met je zintuigen. Lopen doe je zo lang mogelijk ontspannen en bewust van je eigen mogelijkheden. Zodra je bezig bent met de anderen, verplaatst je je aandacht en wordt alles veel complexer. De ontspanning wordt inspanning. Het doel wordt heilig en de weg daar naartoe plots minder interessant. Alle info gaat verloren. Elke training gaat over jezelf en bewust bezig zijn. Blijf daarom zolang mogelijk ontspannen.

Hou een dagboek bij

Lopen, liefst meerdere keren per week, werkt verslavend. Vaak sluipt daar ook een systeem in. Een systeem waarop je lichaam gaat drijven en waarmee je de beste sensaties uit dat lopen kan halen. Dat systeem kan je aanvoelen maar nog beter is om het te ontdekken, dat gaat vaak sneller. En daarvoor heb je een dagboek nodig. Je schrijft op wat je getraind hebt, je schrijft de resultaten van wedstrijden op, je beschrijft je trainingsijver, … Doe dat een voldoende lange periode en je zal bepaalde dingen beginnen zien. Welke trainingen zijn leuk, welke wedstrijden, hoe waren de resultaten na een bepaald type training, …

Probeer het eens.

http://www.learntorun.eu