Zoeken

Maison John Footrooms

Voetreflexoloog, Sportreflexoloog, Bewegingscoach, Marathonloper en Auteur

Nature Running?

Nature running heeft vanaf nu zijn eigen website http://www.naturerunning.be

Als concept is nature running ontstaan vanuit manuele therapieën zoals voetreflexologie, triggerpointmassage en acupressuur. Therapieën die alle drie zeer effectief werken rond bewegingsproblemen en (sport)blessures. Het is opvallend dat veel problemen van voeten, enkels, onderbenen, knieën, heupen en lage rug ontstaan door een inëfficiënte of onbestaande manier van bewegen. En het is des te leuker om vast te stellen dat eens iemand verlost is van zijn of haar pijn er spontaan een drang ontstaat naar bewegen in al zijn vormen. Footrooms.academy reikt verschillende vormen van bewegen aan met bijzondere aandacht voor het hardlopen. Mijn kijk op hardlopen is ontstaan vanuit mijn eigen verhaal ( boek Footsteps, bol.com) en heeft uiteindelijk geleid tot het bundelen van die aanpak in een apart verhaal, nature running.

Eerste Natural Running Day

Ben  je als gevorderd of beginnend loper op zoek naar simpele, toepasbare informatie rond voeding, hartslag of lactaat, wil je nog iets doen aan je loopstijl, plan je een eerste marathon of vraag je je af wat natural running eigenlijk is? Dan is de eerste Natural Running Day iets voor jou.

Op zaterdag 25 juni organiseert Footrooms Running Academy de eerste Natural Running Day in het teken van de optimale loopbeweging, yoga for runners, de geheimen van lactaattesten en gezonde sportvoeding.

We starten om 9 uur met een toelichting en training rond natural running – een opfrissing voor velen en een nieuwe wereld voor anderen – Luc Acke van Royal Yoga geeft een introductie rond yoga for runners als ondersteuning van de optimale loopbeweging, Bart Raes van SmartSport licht het nut van lactaattesten toe en Dirk Baelus, oprichter van Innerme, vertelt over zijn evolutie als topatleet en het belang van gezonde sportvoeding.

Het programma begint om 9 uur en eindigt rond 13 uur en gaat door in het Groen Kwartier in Antwerpen.

Kostprijs is 25 euro per persoon inclusief mijn eerste boek ‘Footsteps’ als afsluiter van de dag!!

Enkel één sessie volgen ( natural running, yoga, lactaat of gezonde voeding) komt op 10 euro per persoon.

Inschrijven kan tot uiterlijk 18/06/16 per mail naar footrooms@maisonjohn.com ( contactpersoon: John Rooms) en door vooruitbetaling op rekeningnummer BE63 7390 1294 0508 van Footrooms Academy. Voor eventuele vragen kan je terecht op 0491 593308.

Tip: blijf deze pagina volgen. Ook in het najaar organiseren wij initiatieven rond gezond, efficiënt en natuurlijk lopen.

Lopers op het strand

 

Vergeet nooit je vochtbalans

Sinds zondag in Rotterdam weet ik hoe het voelt om uit te drogen. Drinken doe je altijd onderweg, je neemt ook iets mee vaak, en toch kan een wedstrijd evolueren dat je in de problemen komt. Je krijgt dan krampen, stretcht, loopt verder, krijgt opnieuw krampen, meestal op een andere plek in dezelfde spierketting, stretcht, loopt verder, … Om niet in de problemen te geraken, aanvaard je dit best zo snel mogelijk in de wedstrijd en pas je je ritme aan, voor zover je het moet aanpassen natuurlijk🙂, meestal kan je gewoon niet meer beter.

Bij de start was het zonnetje daar maar het bleek tamelijk fris. Ik had geen extra kledij mij, geen muts en geen handschoenen en stond dus te wachten in de box zonder enige bescherming (les 1), mijn handen en voeten doorbloedden niet meer optimaal. Daardoor kon ik heel moeilijk de eerste 10K mijn ritme pakken. Iets rond K 12 kwam ik erdoor en vond een aanvaardbare cadans om halfweg door te komen in 1 uur 45 minuten. Stilaan was het kwik echter een 5 à 6 graden gestegen in vergelijking met het startuur. Mijn lichaam was door het lopen opgewarmd geraakt, maar nu kreeg ik het gevoel dat ik het te warm had. Hevige transpiratie en de eerste krampen begonnen zich te tonen. Ik besliste bijna direct om bij elke drankpost te vertragen en dubbel te drinken ( les 2), hetgeen ik nu zie als mijn redding, maar de warmte werd precies nog heviger en het meer drinken was een druppel op een hete plaat. Mijn hartslag zat sinds halfweg ook tegen en boven mijn omslagpunt waardoor ik op suiker liep en nauwelijks op vetten. Daardoor daalt je energiepeil nog lager en moet je nog meer temporiseren ( les 3). Naar het einde toe werd ik ingehaald door de pacer voor 3 uur 45 minuten. Het hoofd wilde heel graag maar de benen vertraagden ipv. te versnellen. Op dat moment kwam het einde wel in zicht en kreeg het fijne gevoel van een volbrachte taak de bovenhand. Marathon blijft een uitdaging, een lichamelijke kwelling soms maar vooral een zoektocht naar krachten in ons die het mogelijk maken om uitzonderlijke dingen te doen. Elke kilometer heb je redenen genoeg om te stoppen en iedereen ( die niet loopt) zal dat begrijpen. Toch ga je door, je vindt oplossingen en zoekt telkens opnieuw een lichamelijk en mentaal evenwicht (les 4). Het mystieke van het marathon lopen zit hem daar, in die zoektocht naar ons potentieel. Waar anders kunnen wij dit stuk van onszelf nog ontdekken in deze luxe maatschappij.

NOOT: dat ik op deze manier in de problemen kwam, is een zeer wijze les en toont voor mezelf ook aan dat een voorbereiding van 10 weken veel te kort is. Trage uithouding is essentieel en dat type kilometers had ik te weinig in de benen. Tijden en hartslagwaarden liegen niet, enkel voldoende tijd en een juiste planning laten toe om dit avontuur tot een beter einde te brengen.

NN Marathon Rotterdam 2016

Gisteren zijn we met drie atleten gestart in de marathon van Rotterdam. Bij de start een flauw lentezonnetje en nog tamelijk fris. Ideaal weer zou je denken. Alledrie een beetje gespannen, Ronny omdat hij voor het eerst carboloading had geprobeerd ( een aantal weken geen koolhydraten en de laatste drie of vier dagen voor de marathon veel), erik had behoorlijk last van zijn voetzolen en ikzelf kon mijn voorbereiding op deze marathon maar tien weken geleden starten. Stipt om 10 uur vertrokken we voor 42 kilometer en 195 meter. Voor de start hadden we Ronny de les gespeld om te doseren en naar het einde toe te verdapperen. Hij moest vermijden om vol door te gaan van in het begin. Hetgeen hij ook deed, met een kleine dip een kleine vijf kilometer voor het einde, om uit te komen op een schtterende tijd van 3 uur 20 minuten ( acht minuten sneller dan in Amsterdam). Erik kreeg zoals gevreesd last van zijn voetzolen, moest daardoor Ronny laten gaan maar eindigde alweer in een heel mooie tijd van 3 uur 26 minuten ( een verbetering van twee minuten tov Amsterdam). Pittig detail, hij liep deze marathon zonder hartslagmeter of snelheidsmeter. Zeer waardevolle wedstrijd kan je dan wel zeggen. Ikzelf deed het een pak rustiger, realistisch doel voor mij met mijn beperkte voorbereiding was ergens tussen 3 uur 30 en 3 uur 45. Helaas steeg het kwik iets voor halfweg een 5 à 6 graden waardoor mijn vochtbalans plots verstoord geraakte. Drinken was niet meer voldoende en krampen werden mijn deel. Dit kan je best als atleet direct aanvaarden, een alternatief ritme zoeken en uitlopen in 3 uur 50 minuten. Alle drie enkel goeie herinneringen overgehouden aan ons ‘mannenweekend’ en een nieuw doel doemt stilaan op, deze keer in eigen land. De marathon van Brussel lijkt ons wel wat.

 

Uitslag / Result John Rooms

Bron: NN Marathon Rotterdam 2016

En toen startte ik een petitie

Een loopschoen is niet gewoon !

Na het lezen van dit artikel, zeg je nooit meer dat elke loopschoen hetzelfde is🙂.

Morgen starten er zes looptrainingen in het Groen Kwartier in Antwerpen gespreid over drie maanden, eentje in maart, drie in april en twee in mei. Het doel van de opleiding is “run natural” en elke training bevat uiteraard een loopgedeelte maar zal ook een bepaalde topic aanraken. Morgen gaat het over het belang van loopschoenen en hoe je je voet losmaakt en traint.

Niettegenstaande studies proberen aan te tonen dat het belang van loopschoenen overschat wordt, volg ik die redenering niet. Elke loopschoen is ontstaan in de geest van een ontwerper. Het meest bekende voorbeeld is Bill Bowerman die op een dag een schoen aanpast om zijn atleten op de hiel te helpen landen. Dat was toen een ommekeer in het looppatroon van veel atleten. En voor mij het markantste voorbeeld dat een loopschoen er wel toe doet. Elke ontwerper probeert een probleem op te lossen. Geen enkele schoen wordt gebouwd om niets te doen. Of die schoen effectief is kan veranderen dat is een andere vraag. Het concept heeft in alle geval een doel. En daarom is het voor elke atleet, beginnend of gevorderd , zeer belangrijk om te weten hoe hij of zij zijn ideale schoen kiest.

Weet je hier graag meer over, stuur een mailtje naar footrooms@maisonjohn.com en stel je vraag.

I believe

I believe in heaven my oh my vloog deze ochtend gedurende 10 kilometer door mijn hoofd.

Zoals gewoonlijk in voorbereiding op een marathon hou ik een aantal duurlopen op marathontempo vroeg op de ochtend. Zo ook dus vanmorgen. Opgestaan om kwart voor zes, ontbijt klaargemaakt en rond zes uur dertig op pad voor 1O kilometer. Sinds gisteren heb ik mijn nieuwe testschoenen van Newton binnen en uiteraard is een loopje altijd leuker met de juiste schoenen. En we vertrokken dus prima geschoend vanmorgen.

Schermafbeelding 2016-02-24 om 12.20.07.png

Nu ken ik wat van schoenen. Niet zo abnormaal na meer de 30 jaar hardlopen, maar sinds ik Newton heb ontdekt en hun schoenen ben gaan gebruiken zowel in mijn praktijk als voetreflexoloog en als atleet om sluimerde rugproblemen te verhelpen, ben ik van de ene verbazing in de andere gevallen. Tot voor Newton bleef mijn kennis beperkt tot hoge of lage drop schoenen, gewicht, wedstrijdschoenen, hieldemping, corrigeren op overpronatie of supinatie, … . Sinds Newton bekijk ik schoenen anders. Snel of traag, dynamische stijl ondersteunend of rustig, licht of zwaar, … Een loopschoen is sinds Newton letterlijk een energie verhaal geworden. Newton (natuurkundige) heeft ze niet gebouw, maar ik twijfel steeds meer en meer.

Ik loop met verschillende modellen van schoenen ( er zijn geen slechte loopschoenen) en observeer altijd zeer specifiek hoe een schoen mijn natuurlijke loopstijl ondersteund of niet. De meesten onderons kennen hun natural running gate niet, zonde, maar het is dus belangrijk als loper om hier naartoe te evolueren en zo blessures te vermijden. Binnenkort organiseer ik een opleiding hieromtrent, start to run natural, maar geloof me dat loopplezier op je natuurlijke manier nooit gaat vervelen. En een schoen hoort dat te ondersteunen. En dat doen dus die schoenen van Newton. Ze stimuleren je in de juiste richting. Het enige wat jij moet doen, is je daar niet tegen verzetten.

Toch is de schoen die ik vanmorgen mocht aantrekken beter dan alle vorige. De Gravity van de nieuwe generatie heeft een ongelofelijk stabiele ligging, zit als gegoten en geeft geen wrijving waardoor irritatie wegblijft. Door de demping in de voorvoet ga je vlot naar voorvoet (middenvoet)-landen ( altijd zoeken als het je allereerste keer is op Newton) en breng je je zwaartepunt naar voor. ZALIG. Je voelt je kuiten optimaal op rek komen, zonder te overrekken. En je cadans blijft comfortabel hoog. En dan ga je dus zingen I believe in heaven my oh my.

Start To Run Natural

Footrooms Running Academy organiseert voor het eerst een programma “ start to run natural” !!!

Telkens opnieuw word ik blijgezind van mensen die mij komen vertellen dat ze terug willen sporten en dolgraag willen lopen. Des temeer ben ik dan ook verbaasd dat ze nooit stilstaan bij de manier waarop ze lopen en vaak na een tijdje ontgoocheld afhaken.

Het meest essentiële verschil tussen lopen en wandelen is het zweefmoment tijdens het lopen, een moment waarop beide voeten van de grond zijn. Die manier van bewegen (zweven) is bij iedereen verschillend maar is wel noodzakelijk om van lopen te spreken. Tijdens het start to run natural-programma leer ik je op een natuurlijke manier ‘zweven’ en ervaar je dat iedereen kan lopen zonder al te veel moeite. Het is uiteindelijk niet de loopbeweging op zich die inspanning vraagt maar eerder onze weerstand tegen een natuurlijke manier van lopen.

Deze aanpak vertrekt vanuit een bepaalde kijk op het lopen!

Start to run natural, het principe om gezond, blessurebesparend en efficiënt te lopen, start op 19/03 met een eerste trainingsdag van 1uur 15 minuten.

De data voor de looptrainingen in het programma zijn nu: 19/03, 09/04, 23/04, 30/04, 07/05, 14/05

 

Kostprijs per training is 25 euro/persoon.

Trainingen gaan door in het Groen Kwartier, Antwerpen, van 10 tot 11.15 en draaien telkens rond een bepaald doel. Je hoeft dan ook niet alle trainingen te volgen. Graag wel bij inschrijving doorgeven op welke dagen je kan.

Inschrijvingen sluiten af op maandag 14/03 en doe je naar footrooms@maisonjohn.com

Iedereen krijgt dan een bevestigingsmail en wordt verzocht om zijn bijdrage over te schrijven.

Alles wat je moet weten over loopschoenen

Hoe kies je de juiste loopschoenen? Volgens expert John Rooms bestaan er geen slechte schoenen. Toch is het belangrijk de juiste loopschoen te kopen die past bij jouw voeten en loopstijl. En dat is vaak niet het paar dat de verkoper je aanraadt.

Bron: Alles wat je moet weten over loopschoenen

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 209 andere volgers