Minimalistisch Lopen

Een bijzonder onderwerp. Een beetje beladen ook. Je hebt bijna direct voor – en tegenstanders. En dat is spijtig. Zo sterft de discussie een beetje.

In mijn livestreams heb ik regelmatig aandacht voor blessures of looptechniek in relatie tot de kijk van een atleet op zijn schoenen. En de rode draad daarin is dat veranderen, combineren en openstaan voor nieuwe dingen essentieel zijn in de zoektocht naar blessurevrij lopen, loopefficiëntie en betere prestaties.

Blootvoets lopen of minimalistische lopen is lopen met schoenen die beantwoorden aan vijf criteria:

  • het gewicht van de schoen is rond de 125 gram à 250 gram.
  • de hieldrop is lager dan 8 mm. Met hieldrop wordt het verschil in hoogte van de middenzool bedoeld tussen voorvoet en hiel.
  • de dikte van de middenzool. Hoe dikker hoe minder minimalistisch.
  • hoe meer structuren om de loopbeweging te controleren, hoe minder minimalistisch.
  • soepelheid zo maximaal mogelijk.

Als voetreflexoloog en loopcoach kijk ik naar schoenen en bij uitbreiding naar de volledige loopketting in relatie tot de voeten. Hoe sterk of hoe zwak zijn die bij aanvang en hoe kan ik dit gunstig laten evolueren of optimaal houden. Daarbij is het belangrijk om te weten dat mijn overtuiging naar blessures is dat de hoofdoorzaak van blessures van voet, enkel en onderbeen de zwakte van onze voeten is. Hoe zwakker, hoe meer kan op blessures.

Die zwakte vertaalt zich op twee niveaus. Je spierintelligentie is beperkt en je reflexen zijn verminderd. Spierintelligentie omvat kracht, soepelheid, … en reflexen daaronder valt het voelen van signalen bij het neerkomen met de voeten, het snel reageren en het aanvuren van de spieren, …

Beide niveaus zijn verzwakt bij de Westerse mens. Daarover kunnen we eerlijk zijn. Door het schoeisel dat we dragen, het liefst comfortabel, soms wat steviger, … hebben we er zelf voor gezorgd dat onze voeten, in het bijzonder de 20 voetspieren en de 26 botjes, verre van optimaal zijn.

Dit speelt een rol bij het hardlopen. Uiteraard hoeft het niet allemaal kommer en kwel te zijn. De mate van trainen zal dit proces uiteraard afremmen en afhankelijk van wat je traint omkeren en terug verbeteren. Maar daar wringt het schoentje letterlijk. Wat trainen we? Uit ervaring weet ik dat de meeste atleten altijd hetzelfde trainen. Week in, week uit. Soms op basis van een jaarindeling, onderbouwd met lactaattesten, soms gewoon op gevoel maar afwijken van de gewoontes wordt zelden gedaan. En dat is dus spijtig. Mijn overtuiging leert me dat een deel van het verminderen van de prestaties ligt in het niet veranderen van de gewoontes en het altijd op dezelfde manier blijven trainen. Prikkels die werkten toen je 20 was, doen dan niet noodzakelijk meer op je 50-ste.

Je hebt er als atleet alle belang bij om je gewoontes te doorbreken. Je kan daarvoor je schema’s aanpassen, een andere methode van trainen gebruiken, …. Maar je kan dus ook minimalistisch gaan lopen. Niet om daar exclusief mee aan de slag te gaan, maar om je lichaam fundamenteel andere prikkels te geven. En daarover gaat mijn livestream.

 

 

 

One thought on “Minimalistisch Lopen

thank you for this comment, john

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: