2 minuten

Een kort blog deze keer. Maar een heel bijzonder.

Er bestaan tal van looptrainingen, snel, kort, traag, … en de meeste van die trainingen vragen een quasi constant tempo. Bv. 5 keer 1000 meter in 4 minuten per 1000 meter met een bepaalde rustperiode die korter kan worden naarmate je dat type van training herhaalt.

Naar mijn gevoel beantwoordt trainen op een constant, gelijkmatig tempo niet aan het normale verloop van een wedstrijd. De grote uitzonderingen zijn misschien wedstrijden op de piste of met een haas.

Daarom gebruik in een manier van trainen die naar mijn gevoel veel realistischer is, de 2 minuten methode.

Je loopt een bepaalde afstand ( 200 meter, 400 meter, ….) aan een hoog tempo en tussen elke loop recupereer je 2 minuten waarbij je de eerste minuut wandelt of zeer traag jogt en je hartslag laat zakken tot je onderste omslagpunt en dan de rest van de twee minuten verderloopt. De regel is dat het herstel naar dat omslagpunt binnen de minuut moet zoniet liep je de afstand te snel.

Elke wedstrijd zeker de trails, … heeft een moment waarop je moet vertragen ( een brug, een drankpost, iemand voor je, …) en dan is het nuttig dat je lichaam dit herkent en recupereer om daarna weer te vertrekken.

In mijn volgend boek wordt dit uiteraard in detail uitgewerkt.

Coach

thank you for this comment, john

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: