Don’t push it

Veel atleten trainen op hartslag, snelheid of vermogen. Aan al die manieren zijn voordelen maar ook nadelen. Je resultaat is meetbaar en je gevoel of je goed of slecht bezig bent, staat in relatie tot dat meetbare resultaat. Spontaan hebben we twee reacties. Forceren. Bij een mindere dag gaan we toch lopen naar dat meetbare doel en er alles aan doen om het te halen. We forceren, we sleuren ons erdoor maar we zullen dat doel bereiken. Teleurgesteld. Als het echt niet lukt, hebben we gefaald. En zijn we niet goed bezig. Plots wordt alles in vraag gesteld.

Die twee reacties en alle variaties daartussen zijn totaal ongefundeerd. Ons lichaam kent geen hartslagzones, snelheid of vermogen. Dat zijn meetpunten die wij gebouwd hebben om een prestatie beter te begrijpen. En dus zijn die systemen aannames. Er zijn zoveel componenten die die parameters beïnvloeden dat twee trainingen zelden volledig hetzelfde aanvoelen maar beiden heel geslaagd zijn.

Probeer daarom altijd je gevoel te volgen en meetinstrumenten voor hartslag, snelheid of vermogen te gebruiken als ondersteunend. Om je toch een beetje in te dekken. Er zijn nu eenmaal dagen dat alles beter vlot, je HR blijft laag maar je snelheid ligt hoger dan gewoonlijk of je HR stijgt continu maar je blijft je goed voelen en het tempo bevalt.

Elke parameter is niet meer dat een zeer beperkte waarneming. Het helpt maar laat het nooit een doel op zich zijn.

Een dag die niet optimaal aanvoelt vraagt om een bijsturing van je training. Vaak kom je er alsnog door en kan je toch nog het gewenste doen.

Forceer daarom niet, dwing niet af. Je lichaam presteert het best wanneer je soepel blijft en maximaal gebruik maakt van de systemen waar je lichaam over beschikt met name elastische terugslag en zwaartepunt.

thank you for this comment, john

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: