Loopstijl

“Pijn rond de knieschijf, (scheen)beenvliesontstekingen, achillespeesproblemen of de lopersknie (iliotibiale bandsyndroom) zijn enkele van de meest voorkomende blessures bij lopers. Uit een onderzoek van deAmerican Journal of Sports Medicine bleek dat lopers met dergelijke blessures vaak hetzelfde looppatroon hadden. Zo liepen ze met een holle rug, waarbij de heupen naar achteren kwamen, strekten ze de knie te ver naar voren, landden ze op de hak van de voet (dorsaalflexie) en leunden ze naar voren met het bovenlichaam.”

Een quote uit het magazine #running.be. Die mijn aandacht trok en mij direct verwonderde. Wat heb je hier aan? Je zou kunnen denken dat je de oorzaak nu wel kent van je knieprobleem. OK klopt. Dus ik herhaal mijn vraag: “Wat heb je eraan?”

Natuurlijk begint verandering bij inzicht. En het is duidelijk dat in hun artikel een inzicht vermeld staat. Dat is het prille begin. Maar wat ik dan als loopcoach die een lans breekt voor techniek mis, is een actieplan. Tips. Hoe pak je het aan? OK, je weet het. En nu, wat moet je doen om het aan te pakken? En uit ervaring weet ik dat schieten met een bazooka op een mug (lees: plots corestability, kracht, stretching, …. beginnen trainen) geen enkele hardloper gelukkig maakt of zelfs maar vol te houden is. Nee, de kunst is om na dit inzicht 1 of 2 aandachtspunten aan te reiken waarmee je als hardloper aan de slag kan. En dat is een kunst. De kunst van observatie en inzicht in zowel anatomische kettingen als #sportreflexologie. Daarmee los je vanuit de vaststelling het probleem op. En daar zijn we dus bij Footrooms Running Academy mee bezig. En dat mis ik dus in dat artikel.

“Als je echter geen of amper last hebt van blessures, hoef je je loopstijl wellicht ook niet te veranderen. De perfecte loopstijl bestaat immers niet en is voor ieder individu verschillend. Bovendien toonde een eerdere studie aan dat enige vorm van asymmetrie in je loopstijl normaal is. En dat het lichaam zich na verloop van tijd ook aan de efficiëntste loopstijl van een bepaald individu aanpast.”

En een tweede quote trok mijn aandacht. Ook in hetzelfde magazine. Ik volg dit ten dele, ik heb wel de studie niet gelezen maar beschik over tamelijk wat ervaring met assymetrisch lopen ( mijn verleden als hardloper met een #hersentumor op zijn 15de is daar niet vreemd aan) en kan de stelling volgen dat we inderdaad evolueren naar onze efficiëntste loopstijl. Enkel op blote voeten. Oei. Ik heb het gezegd. Zodra je schoenen draagt, maak je het jezelf moeilijk. En wordt het een kunst om de juiste slicks onder je voeten te leggen. Schoenen die je voet normaal laten bewegen, ruimte geven in de voorvoet, lagere drop om het contact te verbeteren, een soepel mesh bovenwerk, …. En die je dus zo dicht mogelijk bij een natuurlijk looppatroon laten komen. Ook dat is iets waar we mee bezig zijn bij Footrooms Running Academy.

En voor er boze reacties komen. Uiteraard snap ik ook dat in een magazine niet alles uitgebreid aan bod kan komen en dat zij eerder willen prikkelen. Wij nemen daar gewoon wel onze tijd voor. Omdat elke individuele atleet het verdient om aandacht te krijgen. Om optimaal, blessurevrij en gemotiveerd te hardlopen.

Coach

thank you for this comment, john

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: