Stretching

Dit is een van de onderwerpen waar waanzinnig veel verschillende meningen over bestaan. Die gaan van:

  • niet stretchen
  • niet stretchen als je niets voelt
  • enkel stretchen na het lopen
  • stretchen voor het lopen

Mijn advies is zoals altijd gebaseerd om mijn eigen ervaring. Dus het hoeft niet persé voor jou zo te werken maar ik durf wel stellen dat mijn antwoord toch dicht in de buurt zal komen. Nooit stretchen of niet stretchen wanneer je niets voelt zijn op lange termijn nefast voor je loopstijl en mobiliteit. En het kan kloppen dat je geen pijn of ongemak ervaart en dat je altijd het gevoel hebt om lekker te lopen echter ongemerkt is er een proces van verharding van fascia en verstijving van spieren bezig.

Hoe komt dat?

Vooral door ons zittend leven eigenlijk. Door behoorlijk wat te zitten tijdens de dag ( tel zelf maar eens) gaat je lichaam zich aanpassen, efficiënter gedragen aan die pose. Dit betekent dat er kettingen verkorten in het bijzonder je hamstrings, je lage rugspieren, je heupflexoren, …. Zowat de meeste spieren die je dus nodig hebt tijdens het lopen. Dat merk je gedeeltelijk als je ’s avonds na het werk rechtstaat, maar je zal daar automatisch naar beginnen lopen indien je er geen aandacht voor hebt.

Maar ook het lopen zelf is nefast voor onze mobiliteit. Het klopt dat er een soort functionele stijfheid van spieren bestaat ( roep dat aub niet in als excuus). Door een bepaalde beweging zeer vaak te doen, optimaliseert je lichaam zichzelf. Perfect dus. Echter het merendeel van de hardlopers die dit stuk lezen, doen vaak hetzelfde qua training. Doen meestal geen technische looptraining, laat staan mobiliteits- of krachttraining. Door eenzijdig te lopen meestal ook nog met altijd dezelfde schoenen en op dezelfde omloop past je lichaam zich niet alleen aan, je zal uiteindelijk ook alleen nog maar zo kunnen lopen. Je lichaam is niet meer functioneel stijf maar komt geleidelijk aan vast te zitten. Hoe merk je het onderscheid? Helaas zeer moeilijk zelf waar te nemen tenzij je in een fitness op een loopband met spiegels rondom traint en je je loopstijl regelmatig zo observeert. Ook al bestaat de reële kans dat je zelf niets opmerkt. Dus je laat het beter waarnemen door een coach, trainer, medeloper ( maar is die eerlijk omdat die vermoedelijk zelf ook al te stijf is ?), ….

Welk punt wil ik eigenlijk maken? Simpel. Het losmaken van gewrichten is dagelijks nodig voor atleten, doe dit samen met je heupflexoren, je gluteus en je hamstrings. Zo vermijd je behoorlijk wat problemen.

Wil je hierover meer info? Bij de Academy geven we twee online trainingen per week om aan dit aspect te werken. Elke week, 52 op een jaar, jaar in, jaar uit.

thank you for this comment, john

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: