Het perfecte schema voor een marathon

Jawel, een bijzondere vraag. Een simpel antwoord. Het bestaat. En het bevat alle ingrediënten met als grootste focus gewenning.

Wat is gewenning? Iets gewoon worden, iets als normaal ervaren. Iets wordt de standaard. Om dat soort gewenning draait het perfecte marathonschema. En het is helemaal geen hocus pocus. Het vraagt wel wat toewijding. Het wordt mentaal pittig wanneer je de laatste vijf weken ( het volledige schema duurt 15 à 16 weken, wanneer je ervaring hebt met lopen) maar je lichaam zal fysiek en mentaal klaar zijn zonder in overbelasting gegaan te zijn.

Overbelasting is de basis van veel ontgoocheling in een marathon. Tenzij je enkel wilt uitlopen in een lekker tempo en tijd op zich geen rol speelt. Die overbelasting schep je zelf door teveel te vertrouwen op wat je hoort van anderen en te weinig te luisteren naar je eigen lichaam. Waarop reageer jij goed? Dat is individueel. Dat moet je weten. Dat zoek je beter uit. Maar de meesten prikken een schema van internet en gaan daar slaafs mee aan de slag. En dat schema is vermoedelijk prima, maar niet voor jou.

Daarom bevat een ideaal marathonschema 3 essentiële trainingen, gekruid met 1 of 2 recuperatieve loopjes. Die 3 trainingen daar draait het om.

Twee daarvan richten zich op het automatiseren van je gewenst marathontempo. Wil je een tijd lopen, dan zal je tempo moeten leren. Simpel. Een tijd. Een tempo. Simpel. Keihard. Maar duidelijk. Dus je zal twee trainingen gebruiken om het marathontempo te leren lopen. Ofwel doe je dat op het gewenste tempo van je marathon en je drijft stilaan de afstand op. Ofwel prikkel je je lichaam aan een tempo over kortere afstanden met als doel het marathontempo uiteindelijk over langere afstanden aan te kunnen. Een coach is hier een leuke sparringpartner.

De derde training is een lange trage duurloop. Je loopt op een rustig tempo ( ongeveer HR 180 – leeftijd). Je drijft de afstand geleidelijk op om uiteindelijk maximaal 26 kilometer te lopen. Niet langer omdat de weefselschade te groot wordt. Daar heb ik het later over.

Wil je meer info hoe je best deze methode aanpakt?

thank you for this comment, john

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: