We worden trager. Mijn eerlijke kijk.

De gemiddelde tijden op de marathon worden trager heeft onderzoek uitgewezen. De toppers buiten beschouwing gelaten. Dat heb ik opgemerkt in mijn laatste boek, Blessurevrij Lopen uitgegeven door @uitgeverijlannoo en de trend zet zich onverstoord verder. Hoe komt dat? Er is veel meer inzicht in trainingsmethode, de voeding en de materialen zijn beter, de opties voor training zijn ongelofelijk uitgebreider, … en toch lopen we trager. Dan moet er toch iets schorten aan de manier waarop we lopen. Waarop we ons voortbewegen. Of niet?

Naar mijn gevoel en dat is dus per definitie persoonlijk, denk ik dat er gewoon veel gelopen wordt maar veel minder getraind. Echt getraind. Ik denk dat.

Trainen is je lichaam op geregelde tijdstippen blootstellen aan bepaalde prikkels. Hierdoor wordt je lichaam dat gewoon en wordt je geleidelijk aan sterker en kan je een volgende stap zetten. Lopen is iets anders. De redenen kunnen daarvoor zeer mooi en verheven zijn. Ik denk hierbij aan dingen als:

  • een moment voor jezelf
  • even de stress afschudden
  • even ademen
  • effe bijbabbelen

maar dat is dus niet trainen met aandacht voor iets totaal anders, dat is lopen. En begrijp me niet verkeerd, er is niets verkeerds mee, maar daar wordt je niet sneller van.

Trainen vraagt een regelmaat en geregeld zeer pittige dingen. Met pittig bedoel ik totaal uit je comfortzone.

Dus vind je snel lopen ongeveer 12K/u. lopen dan zal het nu 13K/u moeten zijn. Totaal uit je zone gaan. In mijn Academy gebruik ik daarvoor tempolopen. Ik doe ( nu nog) de tempo’s en we lopen op een lint. Daardoor wordt je meegezogen en mentaal uitgedaagd. Door dit geregeld te doen verandert er wat. Daar wordt je dus beter van. Volledig boven je gewoon niveau. Door dit regelmatig in bepaalde variaties te doen wordt je sterker.

Aandacht voor je techniek neem je ook op in je schema. Altijd. Mijn opmerking bij de meeste start to run initiatieven is dat het wandelen afgewisseld wordt met lopen zonder een duidelijk overgang. Lopen is een andere beweging dan wandelen. Je gaat er best niet zomaar van uit dat het voor iedereen zo simpel is om zijn natuurlijke loopstijl te (her-)ontdekken. Hiervoor hanteren we de souplessetrainingen.

En dan is er nog de hartslagmeter. Dat is een handig hulpmiddel. Ik zweer er bij maar ik train zelden in zone. Ik train op tempo en leer mijn lichaam kennen door de hartslag te combineren met een tempo. In zone lopen is voor een beginner niet eenvoudig. Je start vaak te snel omdat je in de zone wil zitten en daardoor loop je te snel waardoor je hartslag doorstijgt en je zal inhouden. Dan loop je met de handrem op. En word je dat gewoon.

En dan is er nog perceptie. Ik loop ondertussen 40 jaar maar in mijn beginjaren was marathon een instituut. Je startte wanneer je dacht onder de 3 uur te kunnen nu is het voldoende om te kunnen eindigen. Daar is niets verkeerd mee, ik meen dat oprecht, persoonlijk vind ik dat een marathon een ongelofelijke ervaring is, maar het komt dus de tijden niet ten goede.

Er zijn zo nog een paar redenen die ik kan opnoemen, maar hiermee kan ik misschien een aanzet tot verklaring leveren.

Coach Footrooms Running Academy

thank you for this comment, john

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: