Blootvoets

Er blijft veel inkt vloeien rond de voor en nadelen van blootvoets wandelen, hardlopen of trainen in de ruime zin. Kort samengevat stimuleer je het lichaam door te aarden, door bewuster zijn spierapparaat te gebruiken en door gewoon de primaire bloeddoorstroming te optimaliseren. Kortom er zijn behoorlijk wat positieve dingen rond blootvoets bewegen.

Maar er is altijd een addertje. Wat als de kwaliteit van je voeten niet meer optimaal is en je last hebt van kwaaltjes ( of kwalen) ? Wat als bewegen niet meer zo eenvoudig is dan het lijkt. Een groot deel van je leven zat je (noodgedwongen) op een stoel en dan nu plots op blote voeten aan de slag gaan, geeft zeer vervelende reacties. Op dat moment komt het haalbare om de hoek kijken.

Haalbaar is niet altijd hetzelfde als ideaal, maar wel vaak het meest wenselijke.

En ik weet dat op sociale mediale de fitnessgoeroes over elkaar rollen. De meesten met weer een korte termijn schema om je opnieuw aan het optimaal bewegen met een prachtig lichaam als doel te krijgen.

Het is echter niet zo simpel als het lijkt. Stap 1 is uiteraard dat je goesting moet hebben. Stap 2 is de uitdaging om op schema te trainen. Maar Stap 3 is de meest uitdagende. De stap waarvoor een coach best handig is.

A coach is never your best friend but always very good company!

Er moet naar haalbaarheid gekeken worden. De kers op de taart kan je doel zijn om sneller te lopen, strakker in het pak te zitten of gewoon fitter te zijn maar het is een kunst om stapsgewijs de juiste richting in te slaan. Dat doe je in overleg. En liefst niet met je beste vrienden. Maar met iemand die vanop een afstand toekijkt.

Hoe ermee rekening dat je lichaam verstard geworden is doorheen de jaren. Maar dat dit enkel een beginpunt is. Door de juiste oefeningen en methode herwin je heel snel een basismobiliteit. En daarbij hoort dus ook blote voetenwerk. Als onderdeel. Niet als doel op zich. Daarvoor zijn we in het Westen te lang te verwend geweest.

Als Natural Running Coach ben ik overtuigd van het stimuleren en ontwikkelen van de voeten binnen het haalbare. Ik ben minder overtuigd dat blootvoets lopen doel op zich moet zijn voor een Westerling. Het is een onderdeel.

Daarom neem ik bv. lopen met minimalistische schoenen op in het trainingsschema van een hardloper maar evenzeer dient er gelopen te worden op hogere drop schoenen. Enkel en alleen op de reactiviteit van zowel de voeten als de rest van het lichaam blijvend te trainen.

Zo wordt er ook op een systeem getraind waarbij elke training een technisch aspect van de looptechniek als rode draad heeft. Zo kan er specifiek gewerkt worden op ademhaling, bekkenrotatie, afstoot, …. Het optimaliseren van de ideale looptechniek is een blijvend proces.

Voor inlichtingen, surf even naar!

John Rooms

coach Footrooms Running Academy

thank you for this comment, john

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: