Kies uw loopschoenen eens zelf

Een advies is slechts een momentopname

De meesten onder ons gaan naar een sportspeciaalzaak om zich te laten adviseren ivm hun loopschoenkeuze. Dat lijkt logisch en op zich is daar niets verkeerd mee. Zolang je het juiste advies krijgt, ben je goed gesteld. En daar knelt het schoentje. Kreeg je het juiste advies? Om daar even wat duiding bij te geven zodat je je zelf een beeld kan vormen, schreef ik dit blokstukje.

Doe de looptest

Zo’n looptest in een speciaalzaak kan best intimiderend zijn. Je wordt langs alle kanten bekeken en uiteraard gefilmd. Voor de meesten is dat zeer onwennig en meestal ben je niet echt opgewarmd. Dus of je natuurlijk loopt zoals tijdens een gewone training is nog maar de vraag. Los daarvan is de manier waarop je de test doet belangrijk. Stel dat je op blote voeten loopt en je krijgt verschillende reacties. Hier en daar misschien een pijntje, stijve kuiten merk je ook, … Sowieso is de afstand die je tijdens een test aflegt, zeer kort. Dus hoe interpreteer je die signalen? Het meeste eenvoudige advies is om te kiezen voor een loopschoen waarbij je niets meer voelt. Die alles uitvlakt. En je pijn of ongemak wegneemt. Slim is dat nochtans niet altijd. Er is natuurlijk gradatie in ongemakken maar de meeste pijntjes zijn minder optimale punten in je loopbeweging die je zelf spontaan zou corrigeren indien je eens wat langer op die blote voeten zou lopen. Het voelt onwennig, absoluut, maar dat is net het voordeel. Je lichaam gaat hiermee aan de slag. Tip die ik je geef is dus om niet direct alle reacties en ongemakken van je lichaam als te vermijden te interpreteren. Loop gerust eens geregeld een stukje op je blote voeten. Je hoeft niet te overdrijven, maar je lichaam zal direct op een goeie manier reageren.

Wat te doen met echte pijnen?

Bepaalde pijnen, ik denk hier aan artrose in het grote teengewricht bv., zijn chronisch en die kan je moeilijk negeren. Daarvoor is een aangepast schoentype wel interessant. Maar nog altijd met de gedachte op de achtergrond dat hoe pijnlijk ook het nuttig blijft om dat ongemak te blijven prikkelen. Dit omdat je lichaam dan in reactie gaat. Door dergelijke ongemakken volledig op te vangen met bv. een zacht schoentype, voel je uiteraard minder of niets maar het wordt dan vaak nog erger.

Trainingsschoen en wedstrijdschoen

Op training prikkel je je lichaam met als doel het te laten evolueren en te verbeteren. En het dus te wapenen die prestaties die komen. Daar vallen ook lichamelijke ongemakken onder. Door toe te laten op training om bepaalde ‘pijnen’ te voelen leert je lichaam zich aanpassen en verandert het stilaan je looppatroon. Niet simpel bij momenten maar uitermate nuttig.

Op wedstrijd is het een ander verhaal, dan hoor je optimaal te presteren met een minimum aan ongemakken. Experimenteren doe je op training, in een wedstrijd gaat het om de knikkers. Je schoentype kan dan perfect behoorlijk verschillen van je keuze op training.

Wordt vervolgd.

thank you for this comment, john

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: